Τα 30.000 ανεπίδοτα γράμματα

H περίπτωση του εκατομμυριούχου Μάικλ Τζέιμς Μπρόντι Τζούνιορ (1949-1973) έχει έρθει στην επιφάνεια και όπως προκύπτει ήταν μοναδική, ακραία και αυτοκαταστροφική. Γόνος ενός μεγιστάνα της μαργαρίνης στη μεταπολεμική Αμερική, ο Μπρόντι ήταν ιδεαλιστής, ονειροπόλος, παιδί των λουλουδιών. Ο πατέρας του είχε επί της ουσίας λανσάρει τη μαργαρίνη πολεμώντας το βούτυρο. Ο Μπρόντι παντρεύτηκε μόλις στα 21 του, έκανε ένα γιο και εξαρχής διακήρυττε δημοσίως τις ιδέες του περί παγκόσμιας ειρήνης και ευτυχίας των λαών. Το αποκορύφωμα ήταν όταν ανακοίνωσε πως θα αρχίσει να μοιράζει 25 εκατομμύρια δολάρια σε όποιον τα είχε ανάγκη. Αυτό προκάλεσε πραγματική φρενίτιδα το 1970, οπότε χιλιάδες γράμματα άρχιζαν να στέλνονται περιγράφοντας καταστάσεις που δικαιολογούσαν την ελεημοσύνη. Ο Μπρόντυ έστελνε επιταγές, αλλά η τράπεζα αποφάσισε να μην τις εξαργυρώνει διότι η κατάσταση ήταν εκτός ελέγχου. Τα ταχυδρομεία απειλούσαν ότι θα καταστρέφουν τις επιστολές, που σωρεύονταν βουνό. Υπό αυτές τις εξελίξεις, αναγκάστηκε να πει ότι η δημόσια δήλωσή του για μοίρασμα χρημάτων είχε γίνει υπό την επήρεια ουσιών, αργότερα περιθωριοποιήθηκε, ξεχάστηκε και τον Ιανουάριο του 1973, στα 23 του χρόνια, αυτοκτόνησε με μια καραμπίνα στο σπίτι του πεθερού του. Προηγουμένως είχε νοσηλευτεί σε ίδρυμα για ψυχικά νοσήματα. Αυτή η απίστευτη ιστορία ανασύρθηκε από την αφάνεια, όταν δωρήθηκε ένας θησαυρός ανεπίδοτων επιστολών στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, στο τμήμα ειδικών συλλογών της βιβλιοθήκης. Χιλιάδες γράμματα που είχαν σταλεί στον Μπρόντι το 1970 είχαν διασωθεί και τα περισσότερα δεν είχαν ποτέ ανοιχτεί. Βρίσκονται σε κουτιά στο πανεπιστήμιο, δωρεά των κινηματογραφιστών που αποφάσισαν να ερευνήσουν την περίπτωση του Μπρόντι και να γυρίσουν ένα ντοκιμαντέρ. Για τους ερευνητές προκαλεί τεράστιο ενδιαφέρον η ανάγνωση των επιστολών, καθώς όλες γράφτηκαν την ίδια χρονική περίοδο και περικλείουν περιγραφές μιας καθημερινότητας. Είναι σπάνιο, λένε οι μελετητές του υλικού, να έχουμε χιλιάδες ανθρώπους από όλη την Αμερική που την ίδια χρονική περίοδο να περιγράφουν τα προβλήματά τους και για ποιον λόγο έχουν ανάγκη από οικονομική βοήθεια. Μέσα από τον ονειροπόλο, επιπόλαιο και προβληματικά ασταθή Μπρόντι, έχουμε τώρα στα χέρια μας μια κοινωνική ακτινογραφία της Αμερικής του 1970.

Ματιές στον κόσμο 
Φωτ. SCIENCE MUSEUM
ΜΑΝΤΣΕΣΤΕΡΣεμπαστιάο ΣαλγάδοΗ νέα έκθεση του Βραζιλιάνου φωτογράφου Σεμπαστιάο Σαλγάδο είναι η πρώτη αυτής της κλίμακας που γίνεται στην Αγγλία, εκτός Λονδίνου. Φιλοξενείται στο Μουσείο Επιστήμης και Βιομηχανίας του Μάντσεστερ και παρουσιάζει τους αυτόχθονες του Αμαζονίου, καθώς και την ανυπέρβλητη φύση σε πάνω από 200 μαυρόασπρες φωτογραφίες. Συνοδεύεται από μουσική σύνθεση του Ζαν-Μισέλ Ζαρ, που επιχείρησε να μεταφράσει τους ήχους του δάσους. 
Φωτ. SANDRA SELLARS 
ΡΙΤΣΜΟΝΤΑίγλη και μεγαλείοΤο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιρτζίνιας, στο Ρίτσμοντ, συνεχίζει την προβολή της μεγάλης παράδοσης των μαικήνων. Παρουσιάζει την εξόχως ενδιαφέρουσα συλλογή Τζόρνταν και Τόμας Α. Σόντερς, που έχει συγκεντρώσει κορυφαία δείγματα ευρωπαϊκής τέχνης του 17ου και του 18ου αιώνα. Ξεχωρίζουν έργα Μπρίγκελ, Φρανς Χαλς, Καβαλέτο και πολλών ακόμη δασκάλων. Η έκθεση έχει τίτλο «Αίγλη και μεγαλείο. Αριστουργήματα ευρωπαϊκής τέχνης». 
Φωτ. Linn Ahlgren/Nationalmuseum
ΣΤΟΚΧΟΛΜΗΓαλλικά ρολόγιαΤο Εθνικό Μουσείο της Σουηδίας απέκτησε συλλογή από γαλλικά ρολόγια που χρονολογούνται από τις αρχές του 19ου αιώνα. Είναι όλα υψηλής τέχνης με λεπτή επεξεργασία του ορείχαλκου. Ο κύριος σκοπός δεν ήταν να δείχνουν την ώρα, αλλά να προάγουν μια ιδεολογία (όπως αυτή της Γαλλικής Αυτοκρατορίας) ή ένα σκοπό (όπως ο φιλελληνισμός – θεματική ενότητα αυτής της σειράς ρολογιών). Η βιομηχανία για είδη πολυτελείας απασχολούσε 10.000 άτομα. 

Φωτ. KUNSTMUSEUM BERN
ΒΕΡΝΗΟμάδα ΝαμπίΣτο Μουσείο Τέχνης της Βέρνης έχει αρχίσει τη λειτουργία της η έκθεση με έργα των Γάλλων ζωγράφων που στη δεκαετία του 1880, με την παρακμή του ιμπρεσιονισμού, γέννησαν τη μοντέρνα τέχνη. Την ομάδα Ναμπί αποτελούσαν ο Πιερ Μπονάρ, ο Μορίς Ντενί, ο Φελίξ Βαγιοτόν και ο Εντουάρ Βουιγιάρ, όλοι πρωτοπόροι, σκαπανείς ενός καινοφανούς εκφραστικού τρόπου. Η έκθεση στη Βέρνη παρουσιάζει έργα που ανήκουν στη συλλογή Hanhloser/Jaeggli.
Φωτ. GAGOSIAN
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗΤακάσι Μουρακάμι«Ενα βέλος στην ιστορία» τιτλοφορείται η έκθεση του Ιάπωνα δημιουργού Τακάσι Μουρακάμι στη Νέα Υόρκη, σε δύο χώρους της Gagosian. Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον πώς στην γκαλερί της 980 Μάντισον, ο Μουρακάμι έχει φέρει τις λευκές και γαλάζιες πορσελάνες του, μια γοητευτική ενότητα της δουλειάς του αποτυπωμένης σε εικαστικά πιάτα. Τα θέματα είναι ιχθύες που αντλούν από μοτίβα της μακράς ιαπωνικής παράδοσης. 
 

Leave a Comment